Hoe suiker in snel tempo leidt tot (huid)veroudering?

Op weg naar nieuwe gezonde lifestyle
26 december 2017
Volume verlies en toename van rimpels
13 maart 2018
Show all

Hoe suiker in snel tempo leidt tot (huid)veroudering?

Hoe suiker in snel tempo leidt tot (huid)veroudering?

We weten allemaal dat suiker erg ongezond is. Toch kunnen we vaak maar moeilijk van suikerrijke producten afblijven, en dat komt omdat suiker erg verslavend is. Suiker heeft een zeer destructief effect op het lichaam en kan leiden tot onder andere hart- en vaatziekten, obesitas, leververvetting, insulineresistentie en diabetes type II.
Wat veel mensen echter niet weten is dat suiker ook leidt tot glycatie, een stofwisselingsproces dat de veroudering enorm versnelt. Met suiker eet je jezelf dus letterlijk ziek, oud en dood! 

Wat is Glycatie en hoe ontstaan het?

Als je suiker eet volgt er een stroom van chemische reacties waarbij suikers zich binden aan eiwitten (proteïnen). De chemische verbindingen die gedurende dit glycatieproces worden gevormd leiden uiteindelijk tot Advanced Glycation End Products (vrij vertaald “voortgeschreden-versuikeringseindproducten” en meestal aangeduid als AGE’s). 
Hierbij worden de eiwitten onherstelbaar beschadigd. De cel kan zijn oorspronkelijke taak niet altijd meer naar behoren uitoefenen.
 Hierdoor ontstaan ontstekingen die het immuunsysteem van het lichaam activeren. Het immuunsysteem beschikt over speciale receptoren die AGE’s snel kunnen herkennen. Deze ‘voelsprieten’ van het immuunsysteem worden ook wel RAGE’s genoemd en binden zich aan de AGE’s, waarna het lichaam ze kan verwijderen.

Glycatie en de huid

Proteïnen zijn de bouwstenen van al onze weefsels, ook van de huid, die met name uit de proteïnen collageen en elastine bestaat. Hierdoor heeft glycatie ook effect op de huid. Wanneer er suikerverbindingen gevormd worden tussen de collageen- en elastineproteïnen, versuikerde vezels kunnen stijf worden en hebben minder regeneratief vermogen. De huid verliest haar veerkracht en elasticiteit, wordt zij rimpelig, minder stevig, dunner en verkleurd zij. Tevens wordt de huid hierdoor kwetsbaarder voor schadelijke invloeden van buitenaf, zoals UV-straling.

Als je nog ergens in de 20 bent en denkt dat het versuikeringsproces geen effect op joúw huid heeft omdat er nog niets van te zien is, dan zul je bedrogen uitkomen. De effecten van het versuikeringsproces worden namelijk pas zichtbaar vanaf het 35e jaar, maar verhevigen vervolgens in rap tempo.
 
Gezondheidsgevaren van glycatie

* Versnelde veroudering van weefsel (rimpels)
* Eerder ontstekingsreacties in je lichaam
* Meer kans op aderverkalking (trombose en hartziekten)
* Zenuwwerking gaat achteruit (link bv. Alzheimer)
* Slechtere werking van de ogen (bv. staar)
* Afname van de doorbloeding
* Huidproblemen (acne, rosacea)
* Gewrichtsklachten en ontstekingen
* Verstopping haarvaatjes en verslechtering doorbloeding

Hoe de huid beschermen tegen glycatie?

Gebruik producten voor uw huid met anti-oxydanten (Singuladerm). Laat je huid behandelen met microneedling, micro meso, Led therapie e.a. waardoor de huid gestimuleerd wordt om meer collageen aan te maken.  Je huid wordt sterker en  zal zich beter kunnen beschermen tegen aftakeling.
Gebruik als tegenwicht voor glycatie voedingsmiddelen die rijk zijn aan anti-oxidanten. Voorbeelden zijn fruit en groenten als blauwe bessen, cranberries, granaatappel, rode paprika, walnoten en groene thee. 
Daarnaast zijn voedingssupplementen (van LavieSage) verkrijgbaar die de huid uitstekende  bescherming bieden.

 

 

Algemene tips om glycatie te voorkomen

1. Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Vermijd snel opneembare suikers. Denk hierbij aan zoekmakende levensmiddelen als koekjes, melkchocolade, frisdranken, kristalsuiker, light producten e.a. Traag opneembare ongerafineerde koolhydraten kunnen nog in de voeding blijven zoals zilvervliesrijst, aapdappels, glutenvrije granen, peulvruchten. Een truc om de opnamesnelheid te vertragen is het toevoegen van vet aan de maaltijd..

2. Eet zo min mogelijk enkelvoudige koolhydraten in de vorm van suiker (tafelsuiker, kristalsuiker, siropen etc.) Let ook op verborgen suikers die op etiketten te vinden zijn als b.v. glucosestroop, sacharose, dextrose, fructose en maissiroop.
3. Minder lang verhitten.Hoe langduriger en intenser je een voedingsmiddel verhit, des te groter de kans op glycatie. Het is dus niet onverstandig om je eten minder lang, op een kleinere pit en op lagere temperatuur te verhitten. Eet bijvoorbeeld meer rauwe voeding oftewel “Raw Foods”.

4. Geraffineerde, bewerkte en kant-en-klare producten bevatten meer glycatieproducten en meer simpele suikers die tot glycatie kunnen leiden. Eet daarom vaker biologisch, ongeraffineerd en onbewerkt!
5. Stoom je voedsel i.p.v. koken of bakken, braden en frituren.
Vooral sterk aangebakken en/of zwartgeblakerd voedsel levert enorme hoeveelheden AGE’s op. Ook de bereiding van voedsel met een magnetron wordt veelvuldig in verband gebracht met glycatie en de totstandkoming van AGE’s.
6. Roken is sterk gerelateerd aan hogere AGE’s-waarden. Stoppen met roken zou dan ook een ideale eerste stap zijn in de strijd tegen glycatie.
7. Drink geen fruitsap, maar eet fruit in zijn geheel. Fruitsap levert namelijk slechts een fractie van de heilzame vezels die van nature voorkomen in fruit. En het zijn nou juist de fruitvezels die ervoor zorgen dat fruitsuikers trager en gelijkmatiger worden opgenomen in je bloedbaan, waardoor minder glycatie optreedt. Frisdranken bevatten vaak nog meer suiker dan sappen en helemaal géén vezels, dus mijd deze volledig.
8. Slik anti-oxidant supplementen zoals vitamine C en E.

 

 

Notice: compact(): Undefined variable: limits in D:\www\schoonheidssalon6.nl\www\wp-includes\class-wp-comment-query.php on line 853 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in D:\www\schoonheidssalon6.nl\www\wp-includes\class-wp-comment-query.php on line 853

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *